Surprise Party

Gode råd om Surprise Party 

 
Står du og skal arrangere en fest, og vil du gerne overraske æresgæsten, så kan
en surprise fest være en god mulighed for at lave noget sjovt og anderledes.
Jeg har samlet nogle tips og tricks sammen, som jeg håber kan hjælpe dig til den perfekte fest.
Jeg er før blevet spurgt om man altid kan holde en surprise fest – Det korte svar er JA!!!!
Efter min mening passer det sig til alle anledninger det handler bare om hvor velplanlagt det er.

1. Step – God idé:

Du skal overveje om æresgæsten kan lide at blive overrasket? Nogle syntes det er fantastisk at være i centrum og andre bryder sig slet ikke om det. Overvej nøje om din æresgæst vil være med på ideen.

2. Step – Anledning og/eller tema: 

Hvorfor skal der holdes en fest og skal der være et tema?
Der er mange muligheder for hvornår man kan holde denne fest eksempler kunne være: fødselsdag, studenterfest, pension, færdiguddannet, jubilæum, bryllupsdag, forlovelse, velkommen hjem (længere udlandsophold, udstationering) mm.

3. Step – Hvilken type: 

Der er forskelige måder at afholde surprise festen på og du bør vælge din version allerede nu.
  1. Alle gæsterne er allerede ankommet et givent sted, når æresgæsten kommer og man råber “Surprise” når æresgæsten kommer til syne. Dette er nok den mest klassiske version. 
  2. Inviter æresgæsten ud, eller inviter personen hjem til dig selv. Når æresgæsten er ankommet, begynder der så at komme flere og flere gæster ind ad døren som også skal være med. I starten vil det se tilfældigt ud, men til sidst vil det gå op for æresgæsten og det interessante bliver nu hvor mange og hvem som kommer.

Når nu du har styr på om det er en god idé og hvilken type surprise du vil holde, er du klar til de næste step som handler mere om selve planlægningen.

4. Step – Hvornår: 
Fastsæt en dato i god tid hvor alle kan (eller flest mulige kan) Samtidig med at du sørger for at æresgæsten også kan komme den dag. Hvis ikke nogen omkring æresgæsten kan svare 100% sikkert på om datoen er god må man selv sørge for at få en “fiktiv” aftale i hus med æresgæsten. Inviter på mad, bed om hjælp eller andet.

5. Step – Budget: (behøver ikke være noget VILDT) 
Du bør nu overveje budgettet – Hvem betaler festen?
Dette er utroligt vigtigt, så du ved hvor meget du kan slå ud med armene i planlægningen.

Hvor:
Skal det holdes i udlejnings lokaler eller i gratis lokaler?
Det er selvfølgelig billigere at invitere hjem til en privatperson eller låne et lokale i virksomheden end at skulle ud og leje festlokaler eller tage ud og spise på en rasteurent.
Derfor er det vigtigt at have location på plads tidligt.

Hvem betaler: 
Festen kan være en fælles “gave” fra alle deltagerne, så der splejses. Det kan også være et sammenskudsgilde for alle deltagerne. Eller en gave fra den som afholder festen og så kan gæsterne selv komme med gaver til æresgæsten.
Der er utroligt mange muligheder så find den løsning som passer bedst til jeres fest.

Når du har fundet frem til hvem der skal betale kan du komme videre.

Husk at tænke på:
lokale, pynt, gave, mad, drikkevare, flag, musik, underholdning, festlege mm.

6. Step – Gennemtænk en holdbar dækhistorie
Historien er vigtigt, specielt hvis du holder det for en nysgerrig sjæl som kan finde på at stillespørgsmålstegn til alt hvis en fødselsdag eller andet er lige om hjørnet.
Derfor bør man gennemtænke en historie hvor kun få er involveret, så der ikke er for mange der kan tale over sig.

 

7. Step – Send invitationer ud 

Når alle de overstående steps er gennemført er du klar til at udsende invitationer. 
Du skal nu overveje hvem du skal invitere. Min anbefaling vil være at du skal invitere dem som betyder noget for æresgæsten og til denne type fest må man gerne invitere bredt. 
 
Fortæl allerede i invitationen at dette er en surprise fest – Så alle er klar over at det skal holdes hemmeligt. 
husk at skriv en tid, og fortæl at du forventer at alle er ankommet til den tid, så planen ikke går i vasken. 
Et godt råd er et give en kort forklaring i indbydelsen på hvad der skal ske i løbet af dagen så slipper du for at svare på de samme spørgsmål til hver enkelt gæst.


8. Step – Afhold surprise festen  
Sørg for at der er nogle som kan hjælpe til det sted hvor det holdes. Dette fjerne noget af presset, hvis man står helt alene med festen. Det er også vigtigt hvis du selv ankommer sammen med æresgæsten at du har en du kan ringe til og fortælle hvornår i ankommer så alt er parat.

Tænk forløbet grundigt igennem og fjern alle spor – Hele tiden. Dette er vigtigt for en vellykket fest.

Husk biler, cykler, sko osv. skal væk når æresgæsten ankommer for ikke at afsløre noget. 

Et rigtig godt råd: 
Sørg for at du har minimum en som tager billeder når æresgæsten ankommer, det er så trist hvis der ikke er nogle billeder af reaktionerne i løbet af aftenen. 

 

 

SPRING UD I DET OG OVERRASK DEM SOM I SYNTES FORTJENER DET 
 
Hvis du er nogle spørgsmål eller gerne vil have hjælp til din fest så kontakt mig endelig

 

//Simse